Botigues de Catalunya

Botigues de Catalunya

Empresa i Treball impulsarą una campanya de control de mercat per protegir els drets de les persones consumidores

17 de marē de 2023

  • Ho va anunciar el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en el marc de la inauguració de la jornada de commemoració de Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, dedicada enguany a la sostenibilitat.
  • Segons dades de l’Agència Catalana del Consum, el 82 % de les persones consumidores prefereix comprar productes en envàs reciclable i, en contraposició, un 81 % dels missatges sobre reciclabilitat dels envasos podrien generar confusió.
  • Les actuacions principals de la campanya tindran com a objectiu garantir que els missatges respecte a la reciclabilitat dels envasos siguin veraços i no indueixin a confusió; comprovar la veracitat de la publicitat en productes ecològics i controlar l’etiquetatge obligatori d’eficiència energètica en determinats aparells.

El Departament d’Empresa i Treball, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum, endegarà enguany una campanya d’inspecció específica “per garantir la protecció dels drets de les persones consumidores en l’àmbit de la transició ecològica, ja que és una prioritat pel Departament”, ha anunciat avui el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell. L’anunci s’ha fet en el marc de la jornada “Consum sostenible: del pensament a l’acció!”, organitzada per l’Agència amb motiu de la celebració del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores. A l’acte també hi ha participat el director de l’Agència Catalana del Consum, Albert Melià Roset.

Les dades extretes de l’enquesta d’hàbits de consum a Catalunya, que elabora anualment l’Agència, constaten que la ciutadania cada cop mostra una major sensibilitat per fer un consum amb menys impacte mediambiental i té un interès creixent envers productes o serveis sostenibles. El 78 % de les persones consumidores manifesta que prefereix comprar productes de proximitat i un 82% opta per productes en envàs reciclable.

En aquest mateix context, un estudi encarregat per Consum a finals de l’any passat sobre la reciclabilitat dels envasos de productes de la cistella estàndard de la compra, conclou que el 81 % dels missatges podrien generar confusió a les persones consumidores respecte al percentatge efectivament reciclable. Per això, “aquest 2023 endegarem una campanya d’inspecció centrada en el control de productes i serveis que es comercialitzen sota reclams que fan referència a la sostenibilitat”, ha avançat Castellanos, que ha explicat que “l’objectiu de les actuacions inspectores serà comprovar que es compleixin les obligacions d’informació mediambiental preceptiva a les persones consumidores, així com garantir-ne la veracitat”.

Les principals accions de la campanya tindran com a objectiu garantir que els missatges respecte a la reciclabilitat dels envasos que s’adrecen als consumidors siguin veraços i no els indueixin a confusió; comprovar la veracitat de la publicitat en productes ecològics i controlar l’etiquetatge obligatori d’eficiència energètica en determinats aparells, com ara bombetes i làmpades.

“Aquestes actuacions han de servir per millorar la qualitat de l’oferta de béns i serveis de la nostra economia i, en definitiva, garantir els drets de les persones consumidores en aquest àmbit fonamental del consum mediambientalment més respectuós”, ha reblat Castellanos.

Així mateix, ha recordat que, pel que fa a les polítiques de consum, el Govern està treballant com a objectiu prioritari l’actualització del Codi de consum de Catalunya, “que ha de permetre desenvolupar-hi el concepte de producció i consum responsable, relacionat amb la transició ecològica i la responsabilitat social empresarial com a elements clau per a la sostenibilitat”.

“Com a societat, tenim el repte ineludible d’exercir un consum més responsable, de manera que les necessitats actuals quedin cobertes tot garantint les de les pròximes generacions”, ha conclòs el secretari. Castellanos també ha incidit que “tothom està implicat en l’assoliment d’aquest objectiu: empreses, governs, organitzacions, sector empresarial i persones consumidores”.

Jornada “Consum sostenible: del pensament a l’acció!"

Enguany, l’acte de celebració del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores, que es commemora cada 15 de març, té com a tema central la sostenibilitat des de les seves diverses vessants i, en especial, el comportament del consumidor davant del repte, de present i de futur, d’exercir un consum més responsable i, per tant, crític, ecològic, ètic i sostenible.

Generalitat de Catalunya

Contingut relacionat

Carregant...
x