080 Barcelona Fashion finalitza la 34a edició impulsant la internacionalització i reafirmant el compromís amb la sostenibilitat
17 d'octubre de 2024
La 080 Barcelona Fashion va concloure la seva 34a edició reafirmant el seu compromís amb la sostenibilitat i fomentant la internacionalització. En aquesta ocasió, es van registrar més de 17.500 acreditats entre premsa, gràfics, influencers, visitants, tècnics, models i altres equips, consolidant la seva posició com un dels esdeveniments més destacats a nivell internacional.
Un total de 552 periodistes i creadors de contingut, incloent a més d'un centenar d'internacionals, han estat els prescriptores d'una indústria vibrant que representa el 2,4% del PIB català i empra a més de 70.000 persones. Durant les quatre jornades de la 34a edició, s'ha destacat la presència de persones procedents de països com Itàlia, França, Regne Unit i especialment els Estats Units. En l'àmbit digital, s'ha potenciat la presència en Instagram i YouTube, amb la creació de continguts estàtics i en vídeo, cobrint tot l'esdeveniment, des de les desfilades fins als moments darrere de l'escenari.
Entre les novetats d'aquesta edició, ha destacat el suport i difusió de la moda sostenible, responsable i de proximitat, que ha incorporat per tercera vegada la iniciativa '080 Reborn' a la passarel·la. Aquesta proposta es basa en peces elaborades amb roba 100% recuperada de centres de classificació de residus tèxtils i botigues de segona mà, amb l'objectiu de visibilitzar i fomentar les possibilitats de reutilització i reciclatge en la indústria de la moda. La 080 Reborn d'enguany s'ha inspirat en quatre moviments contraculturales: la Revolució Francesa, la Revolució Cultural Xinesa dels anys 70, el moviment punk anglès i la banda de trash punk sud-africana TCIYF, formada per membres de la Societat de Skaters de Soweto.
L'última jornada de la setmana de la moda catalana va comptar amb desfilades de Zoe Oms, Alvar Merino, Gau, Reveligion, Habey Club, Paolo Leduc i 080 Reborn.
Zoe Oms va presentar la seva nova col·lecció "Ribbons & Ruffles", en la qual busca reivindicar els cànons de bellesa històricament imposats a les dones, reinterpretant-los des d'una perspectiva femenina. Les peces, totes de color blanc, es presenten amb un toc de romanticisme fosc i una nostàlgia delicada.
Alvar Merino, en la seva primera vegada en la passarel·la de 080 Barcelona Fashion, va desafiar les normes i va utilitzar el disseny com a mitjà de canvi i expressió personal en la seva col·lecció "Cicatrius", que reflecteix la relació entre l'ésser i la seva cobertura externa, evocant la seva elasticitat i vulnerabilitat a través de tons i textures.
Sergi Gau, nascut a l'Uruguai i establert a València, va presentar la col·lecció "Nèctar", un homenatge a la naturalesa i l'artesania en la qual cada peça reflecteix la complexitat de la vida, presentant formes geomètriques i volums que evoquen la perfecció i simetria de les estructures. A més, la influència de les estructures gregues es fa present en la col·lecció a través de detalls de teles mullades i escultures vetllades de marbre, explorant la bellesa en totes les seves formes i celebrant la diversitat i complexitat del món natural.
La signatura Reveligion va tornar amb la seva col·lecció "The Bloom", una celebració entre l'esperança i la foscor a través d'una narrativa visual que utilitza teles de tul contrastades amb accents negres per a reflexionar sobre la llum en els moments foscos de la vida. A més, la dissenyadora Esther Amo va col·laborar amb la marca per a agregar un toc addicional a través de joies florals, creant peces úniques que transmeten una història d'esperança i màgia, animant a abraçar la llum interior fins i tot en moments difícils.
Habey Club, fundada a Madrid per David Salvador i Javier Zunzunegui, es destaca en l'àmbit del slow fashion, enfocar en l'artesania, la sostenibilitat i la producció responsable. La marca també inclou col·leccions complementàries d'accessoris que ajuden a definir l'estètica d'Habey Club. La seva col·lecció "Obsessed" explora l'obsessió pel treball i com afecta altres aspectes de la vida, minimitzant-los o fent que desapareguin. La col·lecció Primavera/Estiu 2025 reflecteix aquesta obsessió a través de dissenys com a camises ajustades amb arrugues i peces que simulen males postures, utilitzant colors que simbolitzen els alts i baixos de la vida quotidiana i contant una història sobre la rutina i la fatiga inconscient.
Paolo Leduc, impulsada per Paolo, va presentar la col·lecció "Sons of Tailoring", inspirada en les arrels del dissenyador, que reflecteix l'essència barroca dels seus orígens espanyols i l'enfocament clàssic i artesanal de les seves influències franceses. La proposta es caracteritza per la distorsió de formes clàssiques, la desconstrucción de peces i l'ús d'impressió digital amb trompe-l'oeil, manipulant els teixits per a reinterpretar siluetes.
La 34a edició de 080 Barcelona Fashion va concloure amb el retorn de "080 Reborn". Fermín + Gilles van ser els estilistes responsables dels 31 looks creats exclusivament amb elements de segona mà, incloent innovacions com a perruques recuperades. Les peces de la passarel·la van ser obtingudes de diferents maneres, tant de plantes de reciclatge de roba com de botigues de segona mà i mercats de carrer. Aquesta cerca detallada ha portat mesos. Amb el lema "Fes que la moda duri" (make fashion last), la 080 Reborn de 2024 es compromet amb la reutilització, allargant la vida útil dels tèxtils en bon estat i reduint els impactes associats amb la producció i ús de la roba.
Com a part de la 34a edició de 080 Barcelona Fashion, es va comptar amb el suport de tres patrocinadors i vuit col·laboradors. Els patrocinadors són MAC Cosmetics (maquillatge oficial), Wella (perruqueria oficial) i Moxy Barcelona (hotel oficial). Entre els col·laboradors es troben Thuya Professional Line (manicura oficial), Rowenta (planxat i higienització oficial), La Roca Village (destinació de moda oficial i experiència), Cointreau (licor oficial), Chivite (va venir oficial), Girbau Lab (patrocinador de 080 Reborn en servei de bugaderia industrial i tractament tèxtil), l'Agència de Residus de Catalunya (ARC) (patrocinador de 080 Reborn) i Natur All (aigua oficial).
La 080 Barcelona Fashion és una plataforma creativa promoguda per la Generalitat de Catalunya, a través del Departament d'Empresa i Treball i el Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM). El seu objectiu és impulsar la transformació del sector de la moda catalana a nivell nacional i internacional, apostant per la innovació i la creativitat. A més, es presenta com a motor de canvi, promovent valors socials com la sostenibilitat, la circularidad i la diversitat. El seu propòsit és crear un espai per al diàleg i la reflexió, on dissenyadors i la indústria puguin explorar noves formes d'expressió, consum i interacció.